Dec 7, 2012

Bulatan Ohsem!

Assalamualaikum w.b.t.

"Akak nak lantik ila jadi mas'ulah (ketua) untuk program katibah kali ni." Ya Allah, rasa besar sangat amanah ni bila kak nisa' terus sebut nama saya.  Yang lain pulak terus cakap "setuju!". Sayang2 saya semua ni memang selalu cakap setuju je bila dah lantik sorang mas'ulah. Okey, tak pe, dalam hati terdetik..'InsyaAllah, aku cuba..mungkin Allah nak uji macam mana cara aku memimpin orang lain'

Alhamdulillah pangkat mas'ulah dengan ahli usrah tersayang yang lain langsung tak ada beza sebab semuanya sangat bersemangat nak buat khatibah untuk adik-adik usrah masing-masing. Ya, itu pun usrah kami..antara kami bila dah dipilih mas'ulah semua akan bantu jadi mas'ulah. bantu-membantu. saling mengingatkan jika ada yang alpa. Yup, sangat heaven!

Sepanjang memasuki madrasah dakwah dan tarbiyah ni memang banyak mengubah saya. Terutama dari jahil kepada tidak jahil. Alhamdulillah..walaupun ada sisa-sisa jahiliyah, Allah sayangkan saya lebih..sebab bila buat sesuatu yang lagha..terus berdesup rasa bersalah dalam diri ni. Ya Allah, macam-macam cara Engkau tegur hamba-Mu ini.. :') ..Itulah tanda Allah maha pemurah lagi maha penyayang kan. Subhanallah.

Berbalik kepada program khatibah akhawat tadi, sebenarnya program ni ahli usrah saya buat seminggu sebelum study week. Alhamdulillah, segalanya berjalan ngan lancar. Ops, bagi mereka yang tak tau khatibah tu apa?? Khatibah tu kita bangun malam2 dengan sayang2 kita kemudian kita Qiamullail ramai-ramai. Best sangat. Waktu dating dengan Allah masa tu sangat tenang sangat..tambah lagi..sweet sangat..tambah lagi ye..ohsem sangat sebab lepas tu kami solat subuh berjemaah plus baca ma'thurat dan al-kahfi berjemaah!..nak tambah sikit lagi...circlicious kami bertambah ohsem dengan sharing dari kakak-kakak usrah tentang pengalaman tarbiyah dan dakwah mereka sepanjang berada di luar negara. 

Di sini tempat kami berkhatibah!
Taman Rekreasi Pengkalan Asam, Kangar, Perlis.
Tak jauh sangat dari IPDA.

Banyak sangat yang mengubah kami bila duduk sekali dalam perjalanan tarbiyah dan dakwah ni. Kami dari pelbagai latar belakang, dari pelbagai karenah, pelbagai kenangan semasa jahiliyah..di sini..kami bersatu menyatukan hati-hati kami dengan satu matlamat..mencapai redha Allah melalui ukhuwah yang terjalin. Subhanallah! Serius, saya rasa beruntung sebab bertemu dengan rakan-rakan usrah semasa belajar. Bersyukur sebab masih belum terlewat untuk menyemai rasa kehambaan bersama-sama sayang2 saya ni lah!!


My sweethearts..melda, owdah, & nurna. Ada lagi... fina, art & sufi.. :)
Really love them so much

Thanks sahabat.. :')
Inilah gaya muslimah kami !

detik akhir program khatibah..sangat menyentuh hati kami.
Ya, kami sangat-sangat terasa dengan ikatan tali ini
kami telah faham mengapa kami berada di jalan ini
dan...antara kami sangat memerlukan ukhwah ini untuk tidak tersungkur dari jalan ini

'Dan berpegang teguhlah kamu sekalian dengan tali Allah dan janganlah kamu sekalian berpecah belah dan Ingatlah nikmat Allah atas kamu semua ketika kamu bermusuh-musuhan, maka Dia (Allah) menjinakkan antara hati-hati kamu maka kamu menjadi bersaudara sedangkan kamu di atas tepi jurang api neraka, maka Allah mendamaikan antara hati kamu. Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayatnya agar kamu mendapat petunjuk' (Check surah Al-Imran ayat 103)

YA ALLAH
Engkau mengetahui hati-hati ini
Telah berkumpul kerana mengasihi-Mu
Bertemu untuk mematuhi perintah-Mu
Bersatu memikul beban dakwah-Mu
Hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariat-Mu
Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya
Kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini
Akan jalan-Nya yang sebenar
Penuhkalah hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu
Yang tidak kunjung malap
Lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan iman dan keyakinan
dan keindahan tawakal kepada-Mu
Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma'rifat tentag-Mu
Jika Engkau mentakdirkan mati
Maka matikanlah pemilik hati-hati ini
Sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu
Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong
Ya Allah
Perkenankanlah permintaan ini

Ini bukan lirik lagu ye..ini makna Doa Rabitah Hati.. Subhanallah..tersentuh.tak terkata apa. Sebak. Terkenang2kan sayang2 usrah. Tahun depan tahun akhir kami meneruskan perjuangan ini di IPDA. Tetapi bukan tahun akhir untuk kami meneruskan madrasah dakwah dan tarbiyah ni, bahkan ia permulaan. Untuk kami amalkan bila dah jadi guru kelak.! bukan sahaja guru, tapi, bila dah berkeluarga. Ya, bagi saya itu salah satu matlamat mengapa saya join usrah. Saya inginkan semua orang daripada persekitaran yang penuh dengan kehambaan kepada Allah. Dan bawa jenama Islam walau di mana pun.


This is what we called Bulatan Ohsem!

Islam itu indah..tapi..lebih indah bila diamalkan.. :)

Kepada yang dah baca dari atas sampai bawah, terima kasih sangat2. 
moga ia jadi ikatan hati-hati kita untuk bawa jenama Islam ni.

Oh, It's Friday..Kahfi Jom!

Sekian, Wassalam

7 comments:

Wardatul Jannah said...

Subhanallah.
:)
betapa indahnya Berusrah.
Hati hati yang bersatu teguh demi mendamba keredaanNya.
Semoga dirimu dlm lindungn rahmat n kasih syg Ilahi hndaknya.Allahumma Ameen

.::Nuruljannah::. said...

ya Allah...
seronoknya hati ni masa kita khatibah dulu..
moga hati jannah terus berada di jalan Allah, dan sentiasa mendapat hidayah Allah.. :)

chot ok..! said...

nice sharing dear..Moga kita sama2 terus berubah kearah kebaikkan dan jalan yang di redhai..amin..:)

link Chot,Jom singgah :
http://chot91.blogspot.com/2012/12/entry-bertarikh-12122012.html

Syud said...

Seronok tengok akhawat semua. :')

nur khalilah hassan said...

indahkan brusrah..alhmdulillah..kdg2 prkara ni mengingatkn kita erti kehambaan.. :)

honami nobunaga said...

Ila...tak tau ila ada blog....sj melawat...then ternmpk satu gambo dalam bulatan ohsem tuh....kak athirah kan?? pakai baju biru tuh?? hak3...xsangka dia join jugak..btw..kami kwn satu sek menengah dulu...dia PPC kan.. eloklah.. =)

nur khalilah hassan said...

honomi nobunaga aka kak ilah..hehe..pnjang beno namenye..hee.. a ah, kak athirah..lps dia balik dr obesea dia trus join usrah skali ngn ila sbb dia mmg dh join kt sna.. :) alhmdulillah..

Dec 7, 2012

Bulatan Ohsem!

Assalamualaikum w.b.t.

"Akak nak lantik ila jadi mas'ulah (ketua) untuk program katibah kali ni." Ya Allah, rasa besar sangat amanah ni bila kak nisa' terus sebut nama saya.  Yang lain pulak terus cakap "setuju!". Sayang2 saya semua ni memang selalu cakap setuju je bila dah lantik sorang mas'ulah. Okey, tak pe, dalam hati terdetik..'InsyaAllah, aku cuba..mungkin Allah nak uji macam mana cara aku memimpin orang lain'

Alhamdulillah pangkat mas'ulah dengan ahli usrah tersayang yang lain langsung tak ada beza sebab semuanya sangat bersemangat nak buat khatibah untuk adik-adik usrah masing-masing. Ya, itu pun usrah kami..antara kami bila dah dipilih mas'ulah semua akan bantu jadi mas'ulah. bantu-membantu. saling mengingatkan jika ada yang alpa. Yup, sangat heaven!

Sepanjang memasuki madrasah dakwah dan tarbiyah ni memang banyak mengubah saya. Terutama dari jahil kepada tidak jahil. Alhamdulillah..walaupun ada sisa-sisa jahiliyah, Allah sayangkan saya lebih..sebab bila buat sesuatu yang lagha..terus berdesup rasa bersalah dalam diri ni. Ya Allah, macam-macam cara Engkau tegur hamba-Mu ini.. :') ..Itulah tanda Allah maha pemurah lagi maha penyayang kan. Subhanallah.

Berbalik kepada program khatibah akhawat tadi, sebenarnya program ni ahli usrah saya buat seminggu sebelum study week. Alhamdulillah, segalanya berjalan ngan lancar. Ops, bagi mereka yang tak tau khatibah tu apa?? Khatibah tu kita bangun malam2 dengan sayang2 kita kemudian kita Qiamullail ramai-ramai. Best sangat. Waktu dating dengan Allah masa tu sangat tenang sangat..tambah lagi..sweet sangat..tambah lagi ye..ohsem sangat sebab lepas tu kami solat subuh berjemaah plus baca ma'thurat dan al-kahfi berjemaah!..nak tambah sikit lagi...circlicious kami bertambah ohsem dengan sharing dari kakak-kakak usrah tentang pengalaman tarbiyah dan dakwah mereka sepanjang berada di luar negara. 

Di sini tempat kami berkhatibah!
Taman Rekreasi Pengkalan Asam, Kangar, Perlis.
Tak jauh sangat dari IPDA.

Banyak sangat yang mengubah kami bila duduk sekali dalam perjalanan tarbiyah dan dakwah ni. Kami dari pelbagai latar belakang, dari pelbagai karenah, pelbagai kenangan semasa jahiliyah..di sini..kami bersatu menyatukan hati-hati kami dengan satu matlamat..mencapai redha Allah melalui ukhuwah yang terjalin. Subhanallah! Serius, saya rasa beruntung sebab bertemu dengan rakan-rakan usrah semasa belajar. Bersyukur sebab masih belum terlewat untuk menyemai rasa kehambaan bersama-sama sayang2 saya ni lah!!


My sweethearts..melda, owdah, & nurna. Ada lagi... fina, art & sufi.. :)
Really love them so much

Thanks sahabat.. :')
Inilah gaya muslimah kami !

detik akhir program khatibah..sangat menyentuh hati kami.
Ya, kami sangat-sangat terasa dengan ikatan tali ini
kami telah faham mengapa kami berada di jalan ini
dan...antara kami sangat memerlukan ukhwah ini untuk tidak tersungkur dari jalan ini

'Dan berpegang teguhlah kamu sekalian dengan tali Allah dan janganlah kamu sekalian berpecah belah dan Ingatlah nikmat Allah atas kamu semua ketika kamu bermusuh-musuhan, maka Dia (Allah) menjinakkan antara hati-hati kamu maka kamu menjadi bersaudara sedangkan kamu di atas tepi jurang api neraka, maka Allah mendamaikan antara hati kamu. Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayatnya agar kamu mendapat petunjuk' (Check surah Al-Imran ayat 103)

YA ALLAH
Engkau mengetahui hati-hati ini
Telah berkumpul kerana mengasihi-Mu
Bertemu untuk mematuhi perintah-Mu
Bersatu memikul beban dakwah-Mu
Hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariat-Mu
Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya
Kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini
Akan jalan-Nya yang sebenar
Penuhkalah hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu
Yang tidak kunjung malap
Lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan iman dan keyakinan
dan keindahan tawakal kepada-Mu
Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma'rifat tentag-Mu
Jika Engkau mentakdirkan mati
Maka matikanlah pemilik hati-hati ini
Sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu
Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong
Ya Allah
Perkenankanlah permintaan ini

Ini bukan lirik lagu ye..ini makna Doa Rabitah Hati.. Subhanallah..tersentuh.tak terkata apa. Sebak. Terkenang2kan sayang2 usrah. Tahun depan tahun akhir kami meneruskan perjuangan ini di IPDA. Tetapi bukan tahun akhir untuk kami meneruskan madrasah dakwah dan tarbiyah ni, bahkan ia permulaan. Untuk kami amalkan bila dah jadi guru kelak.! bukan sahaja guru, tapi, bila dah berkeluarga. Ya, bagi saya itu salah satu matlamat mengapa saya join usrah. Saya inginkan semua orang daripada persekitaran yang penuh dengan kehambaan kepada Allah. Dan bawa jenama Islam walau di mana pun.


This is what we called Bulatan Ohsem!

Islam itu indah..tapi..lebih indah bila diamalkan.. :)

Kepada yang dah baca dari atas sampai bawah, terima kasih sangat2. 
moga ia jadi ikatan hati-hati kita untuk bawa jenama Islam ni.

Oh, It's Friday..Kahfi Jom!

Sekian, Wassalam

7 comments:

Wardatul Jannah said...

Subhanallah.
:)
betapa indahnya Berusrah.
Hati hati yang bersatu teguh demi mendamba keredaanNya.
Semoga dirimu dlm lindungn rahmat n kasih syg Ilahi hndaknya.Allahumma Ameen

.::Nuruljannah::. said...

ya Allah...
seronoknya hati ni masa kita khatibah dulu..
moga hati jannah terus berada di jalan Allah, dan sentiasa mendapat hidayah Allah.. :)

chot ok..! said...

nice sharing dear..Moga kita sama2 terus berubah kearah kebaikkan dan jalan yang di redhai..amin..:)

link Chot,Jom singgah :
http://chot91.blogspot.com/2012/12/entry-bertarikh-12122012.html

Syud said...

Seronok tengok akhawat semua. :')

nur khalilah hassan said...

indahkan brusrah..alhmdulillah..kdg2 prkara ni mengingatkn kita erti kehambaan.. :)

honami nobunaga said...

Ila...tak tau ila ada blog....sj melawat...then ternmpk satu gambo dalam bulatan ohsem tuh....kak athirah kan?? pakai baju biru tuh?? hak3...xsangka dia join jugak..btw..kami kwn satu sek menengah dulu...dia PPC kan.. eloklah.. =)

nur khalilah hassan said...

honomi nobunaga aka kak ilah..hehe..pnjang beno namenye..hee.. a ah, kak athirah..lps dia balik dr obesea dia trus join usrah skali ngn ila sbb dia mmg dh join kt sna.. :) alhmdulillah..